چاقی و برنامه‌ریزی مجدد سلولهای بنیادی ماهیچه ای

22 فوریه 2017- چاقی با کاهش حجم عضلات و اختلالات متابولیسمی همراه است. بر اساس یک تحقیق جدید در دانشگاه Lundدر سوئد، تغییرات اپی ژنتیک که بر تشکیل سلولهای جدید عضله تأثیر می گذارند، احتمالا عامل موثر در کاهش حجم عضلات در افراد چاق هستند.

در این مطالعه‌ی جدید، دانشجوی دکترا، خانم Cajsa Davegårdh، به مطالعه‌ی متیلاسیون DNA در سلولهای بنیادی عضلات افراد چاق و افرادی با وزن طبیعی پرداخت. متیلاسیون DNA یک فرایند اپی ژنتیکی است که در آن مولکولهای کوچکی مانند گروه‌های متیل به ژنها افزوده می‌شوند و فعالیت این ژنها را به صورت بسیار  دقیق مانند یک سوئیچ دیمر، تنظیم می‌کند.

با مقایسه‌ی متیلاسیون DNA در سلولهای عضلات نابالغ و بالغ افراد سالم، Davegårdh متوجه شد که درجه‌ی واقعی متیلاسیون تأثیر اصلی را بر فرایند بلوغ این سلولها  بر جا می‌گذارد.

او می‌گوید: بیان ژنتیکی بسیاری از ژنها با تغییر میزان متیلاسیون در طی فرایند بلوغ سلولهای ماهیچه‌ای  تغییر می‌کند که  نشانگر ارتباطی بین اپی ژنتیک و فعالیت ژن است. از جمله ی این ژنها یک ژن پیش التهابی بنام IL-32 است که بویژه برای فرایندهای بلوغ سلولی و حساسیت به انسولین سلولهای ماهیچه‌ای مهم است، اختلال در حساسیت به انسولین یکی از مشخصه‌های اصلی در چاقی است و یک عامل خطر مهم برای دیابت نوع 2 است.

 Davegårdh می‌گوید: کاهش بیان ژن IL-32موجب افزایش حساسیت سلولهای ماهیچه‌ای به انسولین می شود، این یافته‌ها با آزمایشات بر روی موشها تایید شد.

 تفاوت متیلاسیون بین افراد لاغر و چاق

Davegårdh سپس به مقایسه‌ی تفاوتهای متیلاسیون در سلولهای بنیادی عضلات افراد چاق (BMI بالاتر از 30) با افرادی با وزن طبیعی پرداخت. او کشف کرد که در حین فرایند بلوغ این سلولها تقریباً ژنهای متفاوتی تحت تنظیم قرار می‌گیرد و تغییرات متیلاسیون بطور چشمگیری در افراد چاق بیشتر از افرادی با وزن طبیعی است.

او گفت: ما معتقدیم که سلولهای بنیادی عضلات  افراد چاق مجدداً برنامه‌ریزی می‌‌شوند و این موضوع می تواند توضیح دهد که چرا سلولهای عضلات افراد چاق دارای حساسیت کمتری نسبت به انسولین است و چرا متابولیسم آنها بعد از بلوغ پایین‌تر است.  با این حال، این مطالعه قادر به اثبات یک رابطه‌ی علی و معلولی نیست، برای مثال اینکه: آیا متیلاسیون به دلیل چاقی تغییر می کند یا تغییر متیلاسیون سبب بروز خطر چاقی در افراد می‌شود ؟ متیلاسیون ممکن است تأثیر حفاظتی داشته باشد علاوه بر این ما نمی‌دانیم هنگامیکه افراد از وزن خود می کاهند چه اتفاقی می افتد، آیا متیلاسیون به حالت طبیعی  بر می‌گردد؟ ما در مطالعات بعدی این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

منابع :

BMC Medicine, 2017; 15 (1) DOI: 10.1186/s12916-017-0792-x

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170222082658.htm